rondleiding

Trekkingsrecht SVB

De Sociale Verzekeringsbank gaat vanaf 2015 de betalingen van budgethouders aan zorginstellingen en zorgverleners doen. Concreet houdt dat in dat het persoonsgebonden budget (pgb) niet meer op de rekening komt van de zorgvragers, maar direct op de rekening van de SVB. Op deze informatiepagina beantwoorden wij 5 vragen over het trekkingsrecht.

Trekkingsrecht: wat is dat?

Trekkingsrecht houdt in dat de Sociale Verzekeringsbank voortaan de betalingen van zorgvragers aan zorginstellingen en zorgverleners gaat doen, met het pgb van de zorgvrager. Voor jou als zorgvrager betekent dat, dat het pgb niet meer op jouw rekening komt. Het is in het leven geroepen om fraude van het pgb tegen te gaan. Daarnaast moet het zorgvragers een hoop gedoe besparen omdat zij achteraf niet meer steeds hun pgb-uitgaven hoeven te verantwoorden.

Geldt het trekkingsrecht ook voor mij?

Trekkingsrecht geldt vanaf 1 januari 2015 voor iedereen die een persoonsgebonden budget van de gemeente of van het zorgkantoor krijgt. Maar het trekkingsrecht geldt niet voor mensen die in 2015 een pgb van de zorgverzekeraar krijgen. Voor die mensen geldt dat zij meer over de wijze van betaling van zorgverleners in de polis van de zorgverzekeraar terug kunnen lezen.

Hoe werkt het trekkingsrecht?

De SVB gaat vanaf 1 januari alle betalingen regelen. Als de SVB nu jouw salarisadministratie doet dan wordt het loon voor jouw zorginstelling of zorgverlener nog steeds uit jouw budget betaald, maar dat budget staat op de rekening van de SVB en dus niet meer op jouw rekening. De SVB kan wel nog steeds jouw salarisadministratie regelen. Als de SVB nu niet jouw salarisadministratie regelt dan dien je de urenbriefjes of facturen te ondertekenen en naar de SVB op te sturen. Je ontvangt dan elke maand een overzicht van jouw zorguitgaven en jouw resterende budget.

Moet ik iets regelen voor de ingang van het trekkingsrecht?

Ja, je dient twee dingen zelf te regelen. Ten eerste dien je als pgb-houder je zorgovereenkomst op te sturen naar de Sociale Verzekeringsbank zodat de SVB het loon van de zorgverleners/zorginstellingen kan overmaken. Het is belangrijk dat deze overeenkomst niet verouderd is. Budgethouders die nog geen zorgovereenkomst hebben, dienen deze alsnog te maken.

Ten tweede dien je, als de SVB jouw salarisadministratie nu niet doet, eventuele automatische incasso’s voor zorginstellingen/zorgverleners te stoppen, zodra je alles van 2014 hebt betaald. Dit geldt niet voor budgethouders die nu ook al hun salarisadministratie laten doen door de SVB.

Ik zit in de AWBZ/Wlz, geldt dit ook voor mij?

Ja. Het enige verschil is dat als je in 2015 in de AWBZ/Wlz zit, jouw zorgovereenkomsten niet naar de SVB, maar naar het zorgkantoor moeten. Het zorgkantoor zal mensen in de AWBZ/Wlz daarnaast ook vragen om een zorgbeschrijving.